A vevődnek megvan az alapvető szépigénye a kiszemelt lakással szemben. Minél gusztusosabbá teszed számára a képeken és a megtekintés során, annál könnyebben nyílik az a bizonyos pénztárca. Szerintem azonban nagyon fontos, hogy ez az egész ne csapjon át egy "hogyan vágjuk át a másikat" programba. Mindig csak annyit okoskodjunk, amennyit fordított esetben még mi is el tudnánk viselni. Ha tűzveszélyes a vezetékrendszer a lakásban, akkor azt ne akarjuk letagadni a haszon reményében. Egyszerűen nem korrekt. Viszont apróbb odafigyeléssel mégis vonzóbbá teheted lakásod megjelenését. Ezekre az alap dolgokra érdemes odafigyelned! Mondhatjuk, hogy alap, de sokaknak mégsem egyértelmű...
1. Fürdőszoba
Te melyiket vásárolnád meg szívesebben?
A legtöbben ott követik el a hibát, hogy nem eladni akarják a lakásukat, hanem be akarják vezetni a vevőt az életükbe! Ki kiváncsi arra, hogy milyen módon használod a fürdőszobát? Kit érdekel, hogy milyen tusfürdőel mosakszol? Ennek durvább fokozatai, amikor a nem kellően megtisztított bemutatandó fürdőszobában a csempére ragadt szőr és hajszálakkal találkozunk.
Kicsit gondolkodjunk értékesítő fejjel!
Érdemes teljesen kitakarítani ezt a helységet, ügyelni az illatra (a legtöbb ember erről teljesen megfeledkezik, pedig a szoba illata döntően befolyásolja a megitélést és hozzáállást- ruházz be légfrissítőre!), a tisztaságra, a rendezettségre és a minimalizmusra. Mindent, amit eldughatunk, azt tegyük el. Amikor jönnek megnézni a lakást, akkor ne a szennyesünk vagy a használt fogkefénk fogadja a vevőt, mert könnyen elmehet a kedve mindentől.
Eladás előtt állapottól függően érdemes lehet beruházni néhány apróságba. Ha a második képhez hasonlít a fürdőszobánk, akkor nyílván nem elvárás, hogy újra építsd az egészet. Helyette olyan olcsó és apró csinosítgatásokkal lehet operálni, mint:
- új és színes WC ülőke
- 1-2-3 fürdőszobai csempematrica, amivel el tudjuk az első tekintetet vonni a falak állapotáról
- Valami olcsóbb lámpa/lámpabúra megvásárlása, amivel azt az érzést kelthetjük, hogy igényesek vagyunk.
- új wc kefe és tartó (ami színben passzol az ülökéhez és a matricák stílusához)
- ha anyagilag belefér, akkor még egy olcsóbb új csap is sokat dobhat a dolgokon
2. Klíma
Itt most ne arra gondolj, hogy egy klímaberendezést kell vásárolnod. Kulcsfontosságú, hogy amikor megérkezik a leendő vevőd, akkor komfortosan érezze magát. Ne legyen túl hideg, de ne legyen túl meleg sem. Ne akarjon fulladozni az áporodott levegő miatt. Érdemes teljesen kiszellőztetni a lakást, és időjárástól függően kialakítani az optimális lakásklímát arra az egy órára, amíg ott vannak. Az optimális lakásklímát ne magadhoz igazítsd! Próbálj meg semleges lenni és törekedj arra, hogy:
- a levegő kellően cserélődjön (nyáron egy ventilátor felállítása vagy az ablakok résnyire nyitása sokat dobhat a dolgon)
- a hőmérséklet ne legyen több vagy kevesebb, mint amit egy pulloverben kényelmesen el lehet viselni. Ugyanis a vevőd nem fog nekivetkőzni például télen. Leveti a kabátját és nekivágtok. Akkor pedig ehhez kell alkalmazkodnod. Annál rosszabb nincsen, amikor azért rohantok, mert a vevő kényelmetlenül érzi magát izzadás közben.
3. Konyha
Itt ugyanaz a tanácsom, mint a fürdőszobánál. Senki nem kiváncsi az életetekre. Sőt! Ha nem tud azonosulni a ti általatok "alkalmazott" mindennapos konyhai higéniával, akkor bizony nem fogja magát kényelmesen érezni és a lakás sem fog jobban tetszeni neki. Mindent el kell pakolni, törekedni kell az esztétikusságra és minimalizmusra. A minimalizmus nagyon fontos, ugyanis nem tudhatod, hogy a vevő mit fog magával hozni, hogyan akarja berendezni a lakást. Nem a te tányérjaidat, poharaidat fogja használni. Akkor pedig ezek ne is legyenek szem előtt. Itt is figyelj a kellemes illatokra és még véletlenül se legyél főzés közben, amikor megérkeznek a vevőid. Nem tudhatod, hogy kit irritál a főzésből eredő konyhai illat és kit nem. Nem kifőzdében jött, hanem a lakásodat megvásárolni.
Tippek:
- mossál fel
- tisztítsd le a csempét, ha van (ne legyenek kifröccsent kajafoltok)
- tisztítsd meg az elektronikai eszközeidet (mikro, hűtő, stb...)
- Nyisd ki legalább bukóra az ablakot és légfrissítővel fújjál be
- A konyha egy központi helye a lakásnak. Nagyon fontos, hogy tiszta és világos legyen. Ezért még véletlenül se besötétített konyhával várd a vendéged
- Egy váza illatos és színben pompázó virág sem árthat, ami szinte minden esetben pozitívan hat a vevőnkre
- a konyhaasztali terítődet cseréld le tisztára
4. A szobák
Előre fel kell készülnöd, hogy minden helyiséget meg fognak nézni a vevőid. Minden szobát ki kell takarítani, mindenhonnan el kell tüntetned a kellemetlen "hazai illatokat", mindenhol szellőztetni kell, mindent próbálj kivilágosítani természetes fénnyel. Ha van gyerekszoba (pláne tini szoba), akkor azt is rendbe kell tenni. Nem elég, ha a nappalit csinosítod ki, miközben a tini szobája romokban hever.
Tippek:
- Érdemes ügyelned a színharmoniára
- Érdemes beszerezned néhány olcsóbb lakásdekor elemet, amivel modernebbé és újabbá varázsolhatod a lakásodat
- Ne 5 percel az érkezők előtt mossál fel
- Mindenhol illatosíts, de ne vidd túlzásba
- Amikor beszélgettek, akkor ne panaszkodjál, mert ezzel rontod az alku pozíciódat
- Ne otthonkában várjad a vevőt, de ne is frakkban. Próbálj meg jó ruhában mutatkozni előtte, ami a te stílusodba még belefér és természetesen hat. Tanulmányok bizonyítják, hogy a vevő azoknak hajlandó többet fizetni, akik jobb, tiszta és rendezett ruhában tárgyal. Valamiért a vevő ezeket az embereket komolyabb tárgyalófélnek tekinti. Ellenben, aki szakadt "otthonkában", mindennapos otthoni viseletében próbál lazázni, azt kevésbé veszik komolyan és azonnal romlik az alku pozíciója= kevesebb pénzt kapsz a lakásért!
5. A színek befolyásolnak a vásárlásban, avagy a tippeket próbáld alkalmazni az eladás során
A piros/vörös a legerőteljesebb szín mind közül. Izgató és szenvedélyes. Felgyorsítja a légzést, számos esetben még a vérnyomásra is komoly hatással van (férfi társaimnak ajánlom figyelmükbe a felgyorsult szívverést, amikor vörös ruhában látunk meg egy nőt). Ezzel a színnel elképesztően hatékonyan lehet kiemelni, figyelmet felhívni. A vörös biztosan cselekvésre buzdít mindenkit, miközben maga a szín melegséggel tölti el az embert. Elég csak arra gondolni, hogy ez a szín a szerelem színe (is), ami a világ legfantasztikusabb dolga!
A sárga szín leginkább a Nappal hozható összefüggésbe, annak melegével, bájával és szükségességével. Vidám, „cool” érzetet kelt az emberben, játékossá tesz, serkenti az agyműködést, és képes energiával feltölteni bárkit. A gyerekek és az utazni vágyó felnőttek rendkívül pozitívan reagálnak a sárga színnel jelölt reklámanyagokra. Első ránézésre képes megszólítani az embert.
A kék színt gyakran azonosítják a vízzel, az állandósággal és folyamatossággal. Leginkább a multik színe, így valamiféle biztonságot reprezentál az emberek számára. Ez a szín megnyugtat, lelassítja az anyagcserét, elősegíti a megfontolt döntést. Kimutatott tény, hogy a férfiak különösen szeretik a kék színt a marketinganyagokhoz felhasználni. A szín, amelyik az eget és az óceánt szimbolizálja, többek között a bizalmat, a lojalitást, az elégedettséget és az intellektust közvetíti.
A narancssárga egyesíti a vörös energiáját a boldogságos sárgával. Az öröm, a napsütés, a trópusok színe. Boldogságot, kreativitást, sikert közvetít. Az emberi szemnek a narancs nagyon meleg szín, és ez hatással van az érzelmekre. Ez a szín jellemzően megköveteli a néző figyelmét, miközben tele van energiával, és kényelmes érzést kelt. Biológiailag a narancssárga megnöveli a szervezet oxigénellátását, és köztudottan serkenti az agyműködést. A fiatalok legkedveltebb színe a marketingben, amelyik a „cool” életérzést közvetíti (gondolj csak a Fantára!).
A zöldet mindenki a természettel, az egészséggel azonosítja. Kényelmes szín, mely a bioritmusra a legmegnyugtatóbb hatással van. Sokak szerint segít a látás javításában. A pénzügyi szektor legkedveltebb színe (OTP, FHB például), amely bizalmat és nyugalmat áraszt magából, és azt az érzetet kelti, hogy a legjobb helyen van az ügyfél.
A Lilla spirituális szín, mely már egy következő szintre emel. A fejlődés színe, a luxusé, a minőségé. Nem véletlenül hívják a lilát a királyok igazi színének, és ez a prémium termékek esetében is gyakran megjelenik. Az ember elemi vágya a minőségre és luxusra való törekvés, amit ez a szín megerősíthet egy-egy márka esetében.
A vevők gyakran „színalapú” döntést hoznak vásárlásaik során. A Color Marketing Group szerint több mint 85%-ban a szín befolyásoló tényező, döntésfaktor. Természetesen erre játszanak a profik, és úgy alakítják ki a kínálatukat, hogy az színügyileg patent legyen: első blikkre eladja magát a termék azáltal, hogy kellemes érzéseket kelt az emberben. Az alábbiakban 4 módot írok le, amellyel hatást lehet gyakorolni az emberekre.
-
Ébressz komfortérzetet a vevőkben! Érezzék magukat otthon! Ezt leginkább a „barátságos” színekkel tudod elérni, mint például a narancs és barna. Ezek a „meleg” színek gyakorlatilag a helyiségbe invitálnak, és a vásárlókat összehozzák a bolttal. Mivel a narancs boldoggá tesz, ezért olyan feromonok termelődnek a szervezetben, amelyek megkönnyítik a döntésed, felszabadítanak, és könnyebben fogsz vásárolni olyan dolgokat is, amilyeneket alapból nem igazán akartál.
-
„Figyelmeztesd a vevőket 1-1 kiemelt termékre!”
Ezt a legkönnyebben a vörös szín használatával tudod elérni, hiszen a szenvedélyes vörös a leginkább kiemelő hatású, és ráadásul egyből cselekvésre is késztet. Linda Cahan szerint az emberek többet vásárolnak, ha az adott termék vörös.
-
„Színnel építsd fel a márkád!”
Elég csak a Monster energiaital-gyártót felhozni példának, amely erőteljesen ráfeküdt a színekre: egy-egy italát különféle színekkel jelöli és különbözteti meg az általuk elérni kívánt hatások szerint. Ha azt kérdezed valakitől, hogy mi jut eszébe először a márkáról, akkor 10-ből 9-en biztosan azt válaszolják, hogy ez az a ZÖLD karmolásos márka, nem? Sikerült egy igazi „zöld márkát” felépíteni, ami kiemeli a tömegből.
- Szerintem szinte mindenki járt már az IKEA-ban, és az általuk előre berendezett bemutatószobákban állva általában mindenkiből előtört a vágy, hogy neki 1 az 1-ben kell az. Belegondoltál, hogy ennek mi az oka? Próbáld ki legközelebb az agyadnak parancsba adni, hogy színtelenítse a képet, és próbáld meg fekete-fehérben, nettó a bútorokat látni! Meg fogsz lepődni az eredményen. Az IKEA kiválóan alkalmazza a „Mondj el egy történetet a színekkel!” szabályt. Tökéletesen kiválasztott színösszetétellel (és természetesen a bútorzattal) érik el azt a hatást (esetünkben jövőbeni élethelyzetet), hogy magunk előtt látjuk az adott szobában az elkövetkezendő 5 évünket, és szinte egy komplett sztorit kapunk (ha érted, mire gondolok).
:::
Segítségre van szükséged? Írj bátran: szarvas.norbert@iflgroup.hu
Kövess minket!!